Konto Wiadomości branżowe

Nowe spojrzenie na biznes. Studia podyplomowe – Psychologia Biznesu dla Menedżerów

Czy wiecie, co to jest efekt dyspozycji, księgowanie mentalne albo pułapkamyślenia wstecznego? To powszechne w biznesie skłonności psychologiczne, z których mało kto zdaje sobie sprawę.

Efekt dyspozycji – to powszechna wśród inwestorów niechęć do sprzedawania aktywów “na stratach” oraz równie silna skłonność  do szybkiego zamykania pozycji, które przyniosły zysk. Niechęć do strat może być przyczyną wielu poważnych błędów. Bywa, że decydent podejmuje nad wyraz ryzykowne kroki, wyłącznie po to, aby odrobić straty. Przypomina wtedy hazardzistę a zachowanie jego prowadzi nierzadko do katastrofy finansowej. Księgowanie mentalne polega na odmiennym traktowaniu różnorodnych przepływów pieniężnych. Ludzie są w stanie założyć długoterminową lokatę ze środków przeznaczonych na zakup domu oraz w tym samym czasie zaciągnąć wyżej oprocentowany kredyt na zakup samochodu.  Pieniądze na cele mieszkaniowe wydają im się innego rodzaju pieniędzmi, niż te przeznaczone na cele bieżące. Tymczasem dobrą metaforą zgromadzonych pieniędzy jest posiadanie wody w wiadrze. Rozróżnianie wody z górnej i dolnej części wiadra ma taki sam wątpliwy sens, jak odmienne traktowanie pieniędzy pochodzących z różnych źródeł lub przeznaczanych na odmienne cele. Wreszcie pułapka myślenia wstecznego polega na zawyżaniu prawdopodobieństwa tych wydarzeń, które rzeczywiście miały miejsce w stosunku do tych, które mogły się wydarzyć, ale się nie wydarzyły. Dowolnie mało prawdopodobne zdarzenie opatrywane bywa przez komentatorów zabawnym opisem „to było do przewidzenia”.  Sztuką jest przewidzieć takie zdarzenie zanim wystąpi, a nie po jego zaistnieniu, albowiem – jak mawiał bodajże Mark Twain – przewidywanie to trudne zajęcie, zwłaszcza jeśli dotyczy przyszłości .

O tych i wielu innych efektach psychologicznych dowiecie się na studiach podyplomowych “Psychologia Biznesu dla Menedżerów”, których kolejna edycja rusza 10 marca 2012 roku na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Na studiach słuchacze zgłębiają wiedzę na temat racjonalnego działania w biznesie oraz psychologii marketingu i rynku finansowego. Wśród wykładowców – wybitni specjaliści: teoretycy i praktycy, na przykład profesor Tadeusz Tyszka – autor książki „Psychologiczne pułapki podejmowania decyzji” oraz doktor Tomasz Modzelewski, słynny szef marketingu firmy Zelmer. W Komitecie Naukowym – znakomici uczeni z całego świata, chociażby Nassim Nicholas Taleb, autor bestselera „Black Swan”, uznanego przez “Times of London” za jedną z 12 najważniejszych książek wydanych po II wojnie światowej. Kiedyś Marshall McLuhan, znany teoretyk mediów powiedział: „Jeśli ktoś myśli, że edukacja różni się czymś od rozrywki, wydaje się nie mieć pojęcia ani o jednym ani o drugim”. Autorzy programu studiów podpisują się pod tym stwierdzeniem.

Więcej informacji na temat studiów na stronie: www.biznes.org.pl

Similar Posts