Wiadomości branżowe

Jeśli nie bon edukacyjny, to co?

Sprawa związana z wprowadzeniem - być może już od przyszłego roku - bonu edukacyjnego do polskiego systemu oświaty zdążyła już spolaryzować znaczną część polskiego społeczeństwa. W prowadzonych dyskusjach zwolennicy wymieniają same zalety takiego rozwiązania, podczas gdy przeciwnicy wskazują wyłącznie na jego wady. Jedynie w czym się razem zgadzają to, to że stan polskiej oświaty jest opłakany i należy coś z tym zrobić. Współcześnie kapitał ludzi jest postrzegany jako jeden z najistotniejszych czynników rozwoju gospodarczego w wielu krajach na świecie. To on jest dziś gwarantem i jednocześnie wyznacznikiem poziomu dobrobytu, takich państw jak: Stany Zjednoczone, Japonia czy Wielka Brytania. Nie ulega też żadnej wątpliwości, że jego rozwój w dużej mierze uzależniony jest od dobrego i efektywnego systemu edukacji, który dostarcza do gospodarki odpowiednio wykształconą i wykwalifikowaną siłę roboczą. Nie można jednak stworzyć dobrego systemu edukacji bez zapewnienia mu odpowiednich źródeł finansowania. Brak bowiem pieniędzy w tym obszarze prowadzi nie tylko do spadku jakości kształcenia, ale także przyczynia się do

Sprawa zwiÄ…zana z wprowadzeniem – być może już od przyszÅ‚ego roku – bonu edukacyjnego do polskiego systemu oÅ›wiaty zdążyÅ‚a już spolaryzować znacznÄ… część polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa. W prowadzonych dyskusjach zwolennicy wymieniajÄ… same zalety takiego rozwiÄ…zania, podczas gdy przeciwnicy wskazujÄ… wyłącznie na jego wady. Jedynie w czym siÄ™ razem zgadzajÄ… to, to że stan polskiej oÅ›wiaty jest opÅ‚akany i należy coÅ› z tym zrobić.

WspóÅ‚czeÅ›nie kapitaÅ‚ ludzi jest postrzegany jako jeden z najistotniejszych czynników rozwoju gospodarczego w wielu krajach na Å›wiecie. To on jest dziÅ› gwarantem i jednoczeÅ›nie wyznacznikiem poziomu dobrobytu, takich paÅ„stw jak: Stany Zjednoczone, Japonia czy Wielka Brytania. Nie ulega też żadnej wÄ…tpliwoÅ›ci, że jego rozwój w dużej mierze uzależniony jest od dobrego i efektywnego systemu edukacji, który dostarcza do gospodarki odpowiednio wyksztaÅ‚conÄ… i wykwalifikowanÄ… siłę roboczÄ…. Nie można jednak stworzyć dobrego systemu edukacji bez zapewnienia mu odpowiednich źródeÅ‚ finansowania. Brak bowiem pieniÄ™dzy w tym obszarze prowadzi nie tylko do spadku jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia, ale także przyczynia siÄ™ do powiÄ™kszenia luki ekonomicznej pomiÄ™dzy krajami bogatymi i biednymi.

W Polsce spoÅ‚eczeÅ„stwo zdążyÅ‚o siÄ™ już przyzwyczaić do tego, że system oÅ›wiaty boryka siÄ™ z permanentnym brakiem Å›rodków finansowych, a kolejne rzÄ…dy nadal poszukujÄ… rozwiÄ…zaÅ„, które daÅ‚yby gwarancjÄ™ zmiany istniejÄ…cego stanu rzeczy. Tym razem uniwersalnym panaceum na poprawÄ™ finansowÄ… polskich szkóÅ‚, w tym i caÅ‚ego systemu oÅ›wiaty ma siÄ™ rzekomo stać idea wprowadzenia bonu edukacyjnego. Czy należy zatem oczekiwać, że wcielenie tej idei w życie okaże siÄ™ skutecznym sposobem na rozwiÄ…zanie finansowych problemów oÅ›wiaty? Czy raczej bÄ™dzie tak, że zamiast poprawy bieżącej sytuacji przyjdzie nam znowu zmierzyć siÄ™ z kolejnÄ… niedoskonałą reformÄ…? Obecnie w Polsce wielkość Å›rodków finansowych przyznawanych szkoÅ‚om z budżetu paÅ„stwa jest skalkulowana w oparciu o liczbÄ™ klas i zatrudnionych nauczycieli. Ale sytuacja ta ma ulec zmianie w momencie, kiedy wÅ‚adze naszego kraju zdecydujÄ… siÄ™ na wprowadzenie bonu edukacyjnego. Idea tego rozwiÄ…zania jest niezwykle prosta. Chodzi o to, aby pieniÄ…dze – w postaci bonu – „podążaÅ‚y” za uczniem. To oznacza, że szkoÅ‚a która przyciÄ…gnie do siebie wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ uczniów bÄ™dzie także miaÅ‚a wiÄ™ksze Å›rodki na swoje funkcjonowanie. I pomimo, że sam pomysÅ‚ na pierwszy „rzut oka” wydaje siÄ™ być racjonalny i ze wszech miar potrzeby, to jednak bardzo szybko doprowadziÅ‚ on do podziaÅ‚u spoÅ‚eczeÅ„stwa na jego zwolenników oraz jego przeciwników.

A to już wiesz?  Rekordowe wyniki lotniska w GdaÅ„sku. Rozbudowa siatki połączeÅ„ pozwoli na obsÅ‚użenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów

Korzyści

Koncepcja bonu w sposób bezdyskusyjny wpÅ‚ynie na zwiÄ™kszenie stopnia konkurencyjnoÅ›ci pomiÄ™dzy szkoÅ‚ami. Na rynku edukacyjnym racjÄ™ bytu bÄ™dÄ… miaÅ‚y tylko te szkoÅ‚y, które bÄ™dÄ… oferować wysokÄ… jakość ksztaÅ‚cenia oraz te, które bÄ™dÄ… posiadaÅ‚y atrakcyjny program edukacyjny. To bÄ™dzie także zmuszaÅ‚o zatrudnionych w szkole nauczycieli do ciÄ…gÅ‚ego podnoszenia swoich kwalifikacji. Albowiem to ich przygotowanie oraz sposób prowadzenia przez nich zajęć bÄ™dzie decydowaÅ‚ o merytorycznej jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia w tej szkole. Tym samym oznacza to eliminowanie nauczycieli sÅ‚abych i niedostatecznie przygotowanych do tego zawodu. Dodatkowo zacznie obowiÄ…zywać zasada, że dobry nauczyciel bÄ™dzie zarabiaÅ‚ znacznie lepiej, niż jego – zazwyczaj sÅ‚abszy – kolega. Co wiÄ™cej, rodzice bÄ™dÄ… mieli realny wpÅ‚yw na szkołę i bÄ™dÄ… mogli decydować o jej przyszÅ‚oÅ›ci, ponieważ w zależnoÅ›ci od tego gdzie ich dzieci zostanÄ… wysÅ‚ane, to ta szkoÅ‚a bÄ™dzie otrzymywaÅ‚a z tego tytuÅ‚u pieniÄ…dze. Finansami szkoÅ‚y bÄ™dzie natomiast zarzÄ…dzaÅ‚ bezpoÅ›rednio jej dyrektor, który w sposób bardziej racjonalny – aniżeli czynili to dotychczas urzÄ™dnicy paÅ„stwowi – bÄ™dzie mógÅ‚ je wydawać i lokować w stosowne przedsiÄ™wziÄ™cia. Za swojÄ… zaÅ› dziaÅ‚alność bÄ™dzie on odpowiadaÅ‚ przed rodzicami, którzy de facto bÄ™dÄ… finansować naukÄ™ swoich pociech i od których decyzji bÄ™dÄ… zależeć dalsze losy szkoÅ‚y. Wreszcie bon edukacyjny poprawi sytuacjÄ™ finansowÄ… szkóÅ‚. Wysoki poziom ksztaÅ‚cenia bÄ™dzie przyciÄ…gaÅ‚ do szkoÅ‚y uczniów, a wraz z nimi pieniÄ…dze, dziÄ™ki którym system oÅ›wiaty stanie siÄ™ bardziej rentowny, aniżeli miaÅ‚o to miejsce dotychczas. Zmniejszeniu ulegnie także „luka edukacyjna”, jaka dziÅ› istnieje pomiÄ™dzy dobrymi i sÅ‚abymi szkoÅ‚ami, szczególnie w ukÅ‚adzie: wieÅ› – miasto.

Obawy

Podstawowa obawa dotyczÄ…ca wprowadzenia bonu edukacyjnego wiąże siÄ™ z faktem zamkniÄ™cia niewielkich szkóÅ‚ na obszarach wiejskich czy też peryferiach dużych miast, co bÄ™dzie powodowane wzrostem konkurencyjnoÅ›ci w obrÄ™bie oÅ›wiaty. Likwidacja szkóÅ‚ zmusi wiÄ™c wielu uczniów do pokonywania znacznie dÅ‚uższych dystansów, niż ma to miejsce w chwili obecnej. JednoczeÅ›nie rodzi to obawy rodziców o bezpieczeÅ„stwo swoich dzieci na drodze: dom – szkoÅ‚a – dom. Powstaje także realne zagrożenie zwiÄ…zane z przepeÅ‚nieniem siÄ™ samych szkóÅ‚, co w konsekwencji doprowadzi do pogorszeniem siÄ™ warunków w jakich miaÅ‚aby siÄ™ odbywać nauka. W zwiÄ…zku z tym ucierpieć na tym może opinia szkoÅ‚y czego finalnym efektem może być brak zainteresowania rodziców i ich dzieci jej ofertÄ… – a to prÄ™dzej czy później musi prowadzić do jej likwidacji.

A to już wiesz?  Fake newsy sÄ… czÄ™sto rozpowszechniane przez przypadek. Najczęściej robiÄ… to mężczyźni o poglÄ…dach prawicowych

Pomimo, że bon edukacyjny cieszy siÄ™ dużym zainteresowaniem wielu rzÄ…dów na Å›wiecie, bo przemawia za nim ekonomiczna racjonalność, to jednak – ku mojemu również zdumieniu – nie zostaÅ‚ on jeszcze nigdzie wprowadzony jako rozwiÄ…zanie systemowe w obrÄ™bie edukacji i oÅ›wiaty. Nawet Stany Zjednoczone – gdzie owa idea siÄ™ narodziÅ‚a – sÄ… dopiero na etapie eksperymentowania tego rozwiÄ…zania, a bon edukacyjny zostaÅ‚ wprowadzony zaledwie w dwóch spoÅ›ród pięćdziesiÄ™ciu stanów. Czy to może zatem oznaczać, że w praktyce pomysÅ‚ siÄ™ ten nie sprawdza? Tak, nie sprawdza siÄ™! – tak przynajmniej twierdzi dr Antoni Jeżowski -specjalista w zakresie finansowania oÅ›wiaty w Polsce. Jego zdaniem nie bon edukacyjny, ale uproszczenie obowiÄ…zujÄ…cych w Polsce przepisów prawa jest gwarantem poprawy sytuacji finansowej w obrÄ™bie oÅ›wiaty. WÅ‚adze lokalne same doskonale poradziÅ‚yby sobie z rozwiÄ…zaniem problemów finansowych w szkoÅ‚ach, którymi zarzÄ…dzajÄ…. Jednakże muszÄ… mieć do tego odpowiednie uprawnienia. Dzisiaj jest tak, że „ich rÄ™ce” w dużej mierze zwiÄ…zane sÄ… różnego rodzaju przepisami ustaw i rozporzÄ…dzeÅ„, które nie odpowiadajÄ… wspóÅ‚czesnej szkole. Czy w roku 2009 rzÄ…d zdecyduje siÄ™ na wprowadzenie bonu edukacyjnego, to jeszcze nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że jeÅ›li nie zrobimy czegoÅ› w systemie oÅ›wiaty, nie dokonamy istotnych zmian w jej funkcjonowaniu, to nadal bÄ™dziemy mogli zadowalać siÄ™ jedynie marnoÅ›ciÄ… polskich szkóÅ‚ i oferowanego przez nie wyksztaÅ‚cenia. Zasadne zatem wydaje siÄ™ być pytanie: JeÅ›li nie bon edukacyjny, to co?

Bartosz Niedzielski,

Bankier.pl

Źródło Bankier.pl. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy