Pierwszego dnia Rajdu Polski Krzysztofowi Hołowczycowi udało się uniknąć wypadku i po jeździe w równym tempie uplasował się na 16. pozycji, Robert Kubica na 12. Liderem wyścigu została francuska ekipa Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassia, startująca Volkswagenem Polo R WRC. Rozgrywany od 26 do 29 czerwca Rajd Polski jest drugim po Rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym na świecie.
Trasa 71. edycji Rajdu została wyznaczona po szutrowej nawierzchni, a rajd będzie liczył 23 odcinki specjalne (OS) zlokalizowane głównie na Mazurach. Cztery z nich rozegrane zostaną po raz pierwszy na Litwie. W rozgrywkach bierze udział 11 ekip z Polski, m.in. Robert Kubica i Krzysztof Hołowczyc.
? To zawody mające swoją własną specyfikę ? podkreśla Marek Nawarecki, team manager Citroen Total World Rally Team. ? Można wskazać na trochę podobieństw z Rajdem Finlandii, ale tu trasy są węższe, mają inny profil, a nawierzchnia jest bardziej miękka. Obaj zawodnicy naszej ekipy, Mads ?stberg i Kris Meeke, mają doświadczenie w zawodach organizowanych w tego typu warunkach i dobrze się w nich czują.
? Drogi są całkiem dobre, można pojechać na nich bardzo szybko ? uważa Kris Meeke, kierowca rajdowy. ? Utrudnieniem mogą być korzenie, na które trzeba uważać, szczególnie przy jeździe ponad 200 km/h. Przy naszym doświadczeniu powinniśmy jednak wykonać dobry przejazd.
Wyzwaniem dla uczestników Rajdu Polski może być także miękkość szutrowej nawierzchni.
? Tutejsze trasy są dużo szybsze niż w Finlandii, jednak charakter dróg oraz zakręty wyglądają podobnie ? uważa Mads ?stberg, kierowca rajdowy. ? Największej uwagi wymaga miękka nawierzchnia, która może sprawiać problemy. Trudno przewidzieć, jak będzie się na niej zachowywał samochód.
Podczas rajdu ogromną rolę odgrywa nie tylko doświadczenie i umiejętności kierowców, lecz także współpraca z technikami. Od 45 lat zespół Citroena współpracuje w tym obszarze z Totalem.
? Środki smarne, za które odpowiada Total, są niezwykle istotne w niezawodności i trwałości podzespołów mechanicznych ? podkreśla Marek Nawarecki z Citroen Total World Rally Team. ? Wyzwaniem jest stworzenie oleju silnikowego, który tworzy powłokę o grubości kilku mikronów, jednocześnie redukując tarcie i znacznie zwiększając wydajność silnika.
Zespół Totala na bieżąco analizuje próbki oleju, próbując wyposażyć rajdowe Citroeny WRC w produkt dostosowany do aktualnych potrzeb załogi.